Et av de vanligste spørsmålene jeg hører er: Hva gjør egentlig HR på hele dagen?
I små bedrifter ser du verken en HR-person eller en HMS-ansvarlig. Det er som regel daglig leder som tar seg av både HR og HMS ofte uten å være klar over hvor stort ansvaret faktisk er.
Så les videre så får du høre litt om hva HR og HMS gjør og betyr i en liten bedrift.
Hvorfor er HR ofte litt usynlig i små bedrifter?
HR har et rykte for å være en «storbedriftsfunksjon», men sannheten er at HR-oppgaver er like viktige i små virksomheter. Selv om du ikke har en egen HR-avdeling, har du som leder ansvar for alt fra arbeidsmiljø til sykefravær og internkontroll. Dette er ikke bare fint å ha, men er en lovpålagt oppgave du må forholde deg til. Så selv om man ikke har en egen HR-ressurs, så har du fortsatt arbeidsoppgavene.
HR og HMS – mer enn kaffe og papirarbeid
Det er lett å spøke med at HR bare drikker kaffe hele dagen (faktisk drikker de i snitt fem kopper om dagen. Hvertfall her i huset!), men realiteten er at HR-arbeid handler blant annet om å sikre at bedriften følger lover og regler.
I Norge har vi strenge krav til dokumentasjon og systematisk HMS-arbeid. Manglende kontroll kan føre til problemer med Arbeidstilsynet og i verste fall bøter. Jeg mener også at HR og HMS henger veldig tett sammen og er en arbeidsoppgave som bør høre sammen. La oss ta et praktisk eksempel: Risikovurderinger på jobben. Dette er noe som skal inngå i internkontrollen og ofte er det daglig leder og kanskje et verneombud som følger opp dette. Dette fungerer bra, men ofte kan det være greit å ha en mer "faglig" person tilstede også for å ikke bare følge opp risikoer, men også komme med innspill som er i henhold til arbeidsmiljøloven.
Noen typiske HR-oppgaver i små bedrifter:
- Etterlevelse av regelverket/compliance (arbeidsmiljøloven, HMS-forskrifter, internkontroll etc)
- Utarbeidelse av personalhåndbok
- Oppfølging av sykefravær og arbeidsmiljø
- Rutiner for ansettelser og onboarding
- Risikovurderinger, håndterer avvik
- Strategisk HR: kompetanseutvikling, trivsel og bedriftskultur
- Medarbeiderundersøkelser
Som du ser gjør daglig leder mye av disse oppgavene allerede som i utgangspunktet ligger under HR. Så du som er daglig leder må være HMS-person, HR-person, leder, medarbeider og mange andre oppgaver!
Trenger små bedrifter HR?
Jeg mener absolutt. Men det betyr ikke at du må ansette en egen HR-person. Har man 4-5 ansatte er det ikke sikkert investeringen vil lønne seg med å ansette en egen person for HR og HMS. Du har to valg:
- Ta ansvar selv: Sett av tid til HR- og HMS-oppgaver og sørg for at du følger lovverket.
- Leie ekstern hjelp: Få bistand til å lage systemer som sikrer at du har kontroll.
Det må brukes en del tid på dette, men risikoen ved at du ikke har orden i sysakene er at du kan få probemer med arbeidstilsynet, NAV, fagforeninger og lignende. Dette vil derfor koste enda mer tid og krefter (og kanskje penger). Så mitt tips er å ha fokus på disse oppgavene, og eventuelt leie inn hjelp for å hjelpe deg dersom du har lite tid.
En god start er å lage en personalhåndbok som tydeliggjør reglene og rutinene i bedriften. Jeg anbefaler også å lage et HMS-system som sikrer at alt gjøres etter boka innenfor området.
Ønsker du å høre hvordan jeg kan hjelpe deg med HR, HMS og internkontroll? Ta kontakt for en hyggelig og uforpliktende prat.
Legg til kommentar
Kommentarer