Hva må små bedrifter ha på plass innen HMS og HR?

Publisert den 17. november 2025 kl. 09:13

Driver du en liten bedrift eller en startup? Da har du sikkert kjent på følelsen av å ha alt ansvar selv både innen salg, drift, ansatte og samtidig måtte følge lover og regler. HMS og HR er en del av jobben du må ha kontroll på, det er lovpålagt og man må jobbe systematisk med det hele tiden. Men hva betyr det egentlig i praksis, og hvordan får du kontroll uten å bruke masse tid og penger?

HMS-system

HMS og HR – to sider av samme sak

HMS (helse, miljø og sikkerhet) handler om å forebygge skader, ulykker og sykefravær, sikre et godt og trygt arbeidsmiljø og lignende. HR (human resources) handler om menneskene. Det er arbeidsavtaler, oppfølging, permisjoner og konflikthåndtering for å nevne noe.

For små bedrifter henger dette tett sammen. Du må ha:

  • Et HMS-system som oppfyller internkontrollforskriften
  • Rutiner for personaloppfølging og lovpålagte HR-krav
  • Dokumentasjon som viser at du faktisk jobber systematisk med oppgavene

Og dette gjelder selv om det bare er deg som er ansatt i egen bedrift eller er selvstendig næringsdrivende! Kravene er litt enklere for de aller minste, men må uansett gjøres. Så det er bare å brette opp ermene og komme i gang med HMS-jobbingen! 

Hva må du ha på plass som arbeidsgiver?

Her er en enkel oversikt:

🔹 HMS:

  • Mål for HMS-arbeidet
  • Organisering og ansvar
  • Risikovurdering
  • Rutiner for avvik og oppfølging
  • Årlig gjennomgang

🔹 HR:

  • Arbeidsavtaler
  • Rutiner for sykefravær og permisjon
  • Varslingsrutiner
  • Konflikthåndtering
  • Oppsigelser og dokumentasjon
HR og HMS

Som du kanskje ser er det ikke et enkelt og tydelig skille mellom HR og HMS. De henger sammen og utfyller hverandre. Det er for eksempel ikke et krav til en personalhåndbok, men det er en logisk plass å samle rutiner og skriftliggjøre ting som ellers må være skriftlige. For eksempel er du pålagt å forebygge sykefravær. Dette er både en del av HMS-arbeidet og HR-arbeidet. Du skal ha skriftlige rutiner og en plan for hvordan dette gjøres i praksis. Dette er fornuftig å ha i en personalhåndbok, men ikke et krav. 

Utfordringen: Du skal gjøre alt men har ikke nok tid

De fleste småbedriftseiere har ikke en HR-avdeling. Du er både daglig leder, personalansvarlig og HMS-koordinator, samtidig skal du kanskje drive med litt regnskap, budsjettering, markedsføring og mye mer! Og du har ikke tid til å sette deg inn i alle lover og regler, lage maler og systemer, og samtidig følge opp ansatte på en god måte og gjøre andre oppgaver. Det blir derfor mange lange kvelder og mindre tid til familie og lignende.

Så hva gjør du? Mange ender med halvveis løsninger eller dyre konsulenttimer. Det er sjeldent bærekraftig i lengden. Målet må være å frigjøre tid og bli trygg på en enklere måte. Mange går derfor til innkjøp av gode systemer. Et godt HR-system eller HMS-system vil absolutt frigjøre tid og forenkle alt. Problemet med slike systemer er derimot at det er kun et system. Du får god oversikt over det du trenger, men dukker det opp noe blir det fortsatt mye googling eller innhenting av konsulent eller advokat. Prisen kan derfor bli høyere enn du ser for deg med både HR-system, HMS-system og innleid hjelp på timer. En konflikt kan for eksempel ta betydelig mer tid å nøste opp i enn du kanskje så for deg i starten. 

Løsningen: Ett system og personlig hjelp inkludert

Jeg har laget et HMS-system som også dekker HR og er spesielt for små bedrifter og oppstartsbedrifter. Det er bygget for deg som vil gjøre ting riktig, ikke har egen HR-person og ønsker trygghet når det trengs. 

Du får:

  • Ferdige maler og guider for HMS og HR
  • En strukturert løsning som gjør internkontroll enkelt
  • Personlig hjelp inkludert – inntil 12 timer årlig, uten ekstra kostnad
  • Alt er oppdatert og holdes ved like
  • og mye mer

Det betyr at du kan gjøre jobben selv, men du står ikke alene. Du får en sparringspartner som hjelper deg med vanskelige saker, enten det handler om sykefravær, konflikter eller oppsigelser eller noe helt annet. Du får også digital personalhåndbok (også på app selvsagt), HMS-håndbok, avvikshåndtering og mer samlet på ett sted. Og trenger du flere timer med hjelp, finner vi gode løsninger sammen til en veldig god pris!

Eksempel: Sykefravær du ikke vet hvordan du skal håndtere

La oss si at du har en ansatt som har vært mye borte. Du vet at du må følge opp, vurdere oppsigelse eller noe helt annet.

Men du er usikker på hva du har lov til å gjøre, og hvordan du dokumenterer det.

Med systemet mitt får du:

  • En guide for oppfølging av sykefravær
  • Mulighet til å spørre meg direkte om hvordan du bør gå frem

Du slipper å google deg frem til svar og du slipper å bruke penger på konsulenter eller advokat. Her har du fast pris hver måned, ingen overraskelser og forutsigbarhet. Du får tilgang til hjelper du trenger, men uten behov for å ansette noen. 

Et annet eksempel kan være om du skal ansette noen. Da kan vi samle timer dersom du ønsker hjelp med referansesjekk, skrive stillingsutlysning eller noe annet. Timene i premium-pakken er derfor fritt til å bruke som du vil. Noen saker tar lengere tid og andre mindre tid. 

Interessert i hjelp med HR og HMS til en fast lav pris?

Ønsker du hjelp med å få kontroll på systematisk HMS, HR, personalhåndbok og mye mer er det bare å ta kontakt for en hyggelig prat og demonstrasjon av systemet! Og til slutt: Jeg tilbyr HR-tjenester og holder til i Trondheim, men jobber digitalt i hele landet! For å kunne holde prisen såpass lav er det derfor primært en digital tjeneste. Med premium kan du derimot ringe på telefon, teams-møter, zoom, epost eller hva du måtte ha behov for! Les gjerne litt om bakgrunnen min og hva jeg har erfaring med.

Legg til kommentar

Kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå.