Hvordan bygge en sterk bedriftskultur i små bedrifter

Publisert den 27. oktober 2025 kl. 13:58

Når du driver en liten bedrift eller er i oppstartsfasen, har du en unik mulighet som mange undervurderer: Du kan forme bedriftskulturen fra dag én. Store selskaper med tusenvis av ansatte har nesten ingen sjanse til å endre kulturen – jo flere mennesker, desto vanskeligere blir kulturendring. For deg som har få ansatte, er dette en stor fordel.
Men hva betyr egentlig bedriftskultur? Og hvordan bygger du den på en måte som gir resultater og ikke bare store ord? Få en enkel innføring her!

Hvorfor er bedriftskultur så viktig?

Bedriftskultur handler ikke bare om stemningen på kontoret eller verdiene som står på nettsiden. Det er summen av hvordan dere jobber, hvordan dere tar beslutninger, og hvordan dere behandler hverandre. En god kultur gir engasjerte medarbeidere, lavere sykefravær og et rykte som tiltrekker både kunder og talenter. En dårlig kultur? Den sprer seg raskt – misnøye blant ansatte kan nå kunder og samarbeidspartnere før du aner det. Det er derfor svært viktig å ha et bevisst forhold til bedriftskultur allerede fra dag 1. 

Tre byggesteiner for en sterk bedriftskultur

Jeg har valgt å dele bedriftskultur inn i tre konkrete blokker. Hvorfor? Fordi dette ofte sklir ut i store ord og lite handling. Her er det som faktisk fungerer:

1. Rammeverket – Grunnmuren du ikke slipper unna

Dette er lovpålagte oppgaver du må ha på plass. HMS, arbeidskontrakter, varslingsrutiner, pensjonssparing – alt som sikrer et forsvarlig og helsefremmende arbeidsmiljø. Det handler ikke bare om å unngå bøter, men om å skape trygghet og stabilitet. Ansatte blir misfornøyde når ting ikke er i orden, og du kan ikke bygge en god bedriftskultur på et svakt fundament.

Et eksempel: Hvis en ansatt blir syk og NAV ber om timelister, men du ikke har dem, kan det føre til avslag på sykepenger. Det skaper frustrasjon og svekker tilliten. Dette igjen kan føre til misnøye utad også. Det å ha  ansatte som behandles med respekt er selve nøkkelen til å jobbe godt med bedriftskultur.


2. Verdigrunnlaget – Hva står dere for?

Her går mange i fella og skriver klassikere som «bærekraftig», «innovativ» og «tydelig». Problemet oppstår ofte når verdiene må faktisk gjenspeile virkeligheten. Store bedrifter sliter med dette fordi de ofte sier én ting og gjør noe helt annet. Som liten bedrift har du et fortrinn: Du kan velge verdier som du faktisk lever etter – og vise det i praksis. Handling teller mer enn ord.

Mitt råd: Vær realistisk. Ikke bruk store ord bare fordi det høres bra ut. Hvis du skriver «bærekraftig», må du faktisk ha tiltak som støtter det. Folk gjennomskuer tomme løfter, og det svekker tilliten både internt og eksternt. Er målet ditt å få bort hungersnøden i verden er dette et veldig bra mål! Men husk å begrunne hvorfor og jobbe daglig med dette. Ikke bare skriv at du tar ansvar for å gjøre verden litt bedre. Show don't tell!


3. Adferd og praksis – Hvordan gjør dere ting?

Dette er selve hverdagen. Hvordan dere samarbeider, håndterer konflikter, og møter utfordringer. En god bedriftskultur tåler uenigheter, men bygger fellesskap. Du vil ha ansatte som snakker varmt om jobben, som tar initiativ og som brenner for å gjøre bedriften bedre. Det skjer ikke av seg selv – det må jobbes med hver dag. Her er det også å ha mer enn en strategi som kan legges i en skuff. Nok en gang har små bedrifter veldig gode forutsetninger til å jobbe med dette. Husk også at alle bedrifter har en kultur, men ikke nødvendigvis en kultur du ønsker. De ansatte må også tro på kulturen du bygger gjennom handlinger. Ønsker du en kultur bygd på innovasjon, så må det være lov til å feile for eksempel. 

Hva skjer når kulturen svikter?

La meg illustrere med et eksempel: En liten bedrift med 10 ansatte har ingen HMS-plan, ingen rutiner for konflikthåndtering, og ingen tydelige mål. Leder er ofte på reise og lite tilgjengelig. Når problemer oppstår, får de ansatte beskjed om å «ordne opp selv». Resultatet? Konflikter som ikke blir løst, misnøye som sprer seg, og ansatte som snakker negativt om jobben til venner og familie. Det tar ikke lang tid før ryktet når kunder og samarbeidspartnere.

Dette er ikke en bedrift jeg ville valgt å bruke som kunde. Hvorfor? Fordi man tenker underbevisst at en dårlig bedriftskultur gir dårlig kvalitet. Ansatte som har nok med å passe på seg selv og holde hodet over vann, leverer sjelden toppresultater.

Har man et alternativ der de ansatte sprudler av glede når de får spørsmål de virkelig brenner for, ansatte som virkelig er stolte av å jobbe i bedriften og snakker om den hele tiden og virkelig viser at de er stolte av å jobbe der, vil jeg heller velge den bedriften (selv om den andre bedriften er mer faglig sterk). En god bedriftskultur smitter over på potensielle kunder!

Hvordan komme i gang?

Start med rammeverket. Få kontroll på lovpålagte oppgaver først. Uten å ha dette som fundament blir jobben vanskelig. Ansatte som har "ordnede forhold" på jobben vil normalt være tryggere.  Deretter jobber du med verdiene – realistiske, troverdige verdier som er forankret i praksis. Til slutt: Sett fokus på adferd. Hvordan vil dere ha det på jobb? Hvordan løser dere utfordringer? Det er her kulturen virkelig lever. Hverdagen er den som virkelig viser om du har jobbet godt med kulturen over tid.

Husk ordtaket:

"Kultur spiser strategi til frokost." Du kan ha verdens beste plan, men dersom man ikke jobber systematisk med kulturen vil den forsvinne av seg selv fort...

Og sist men ikke minst: Det å ha en god bedriftskultur er noe av den beste markedsføringen du kan ha. Det å få ansatte til å snakke varmt om bedriften også etter jobb er gull verdt. Dette er noe folk legger merke til. Plutselig har man fått en ny kunde uten å brukt en eneste krone på markedsføring eller reklame! 

Så har du en liten bedrift eller startup har du et konkurransefortrinn her. Bruk muligheten godt, jobb mot målet så tidlig som mulig og aldri gi opp med å fokusere på bedriftskulturen. 

Ønsker du å lære mer om bedriftskultur? Kom på workshop i Trondheim da vel! den 31.10.25 arrangerer jeg workshop sammen med Yourvioce og Normi. Der lærer du det meste du trenger om ansettelser, rekruttering, bedriftskultur, markedsføring og mye mer! Ta gjerne kontakt med meg også dersom du ønsker å få på plass en solid og god bedriftskultur. Jeg kan hjelpe med det du trenger for å komme i mål!

Legg til kommentar

Kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå.