HMS for små bedrifter

Publisert den 6. oktober 2025 kl. 12:05

Her skal jeg skrive litt om HMS og hvordan du kan fokusere på dette dersom du har en liten bedrift. Det å jobbe systematisk med dette er noe alle bedrifter må forholde seg til.

Hva er HMS?

Først av alt ønsker jeg kort å forklare hva HMS er og hvorfor det er viktig. HMS står for Helse, Miljø og Sikkerhet. Dette er noe de fleste vet godt. Er du selvstendig næringsdrivende eller kun har deg selv i bedriften må du også jobbe tenke på dette, men alvoret kommer først når du har fått din første medarbeider. Da blir det plutselig strengere krav til hva du skal gjøre. Noe av det første du bør merke deg er at man er pålagt å gjennomføre et HMS-kurs. Hvordan dette gjennomføres er det ingen krav til, men du kan ikke bare lese deg opp selv. Det må være et faktisk kurs som gjerne er skreddersydd til akkurat din bedrift og bransje. Det skal også være "diplom" eller annen bekreftelse på at dette er gjennomført. Her finnes det ingen snarveier og du må bare finne tid til å gjennomføre dette kurset. 

Videre skal du også ha et opplegg om at arbeidsmiljøloven følges og at ting kan dokumenteres. For eksempel skal du ha tenkt gjennom sikringstiltak, ergonomi, sikre at de ansatte er opplært til å kunne jobbe på en forsvarlig og trygg måte og mye mer. Du skal også ha et opplegg for det psykososiale arbeidsmiljøet. Her kommer det tydeliggjøringer fra den 1. januar 2026, så det er bare å sette i gang å jobbe med det psykososiale arbeidsmiljøet også. Uansett hvordan du velger å jobbe med HMS, så skal det sikre et fullt forsvarlig og helsefremmende arbeidsmiljø for alle ansatte. Som leder skal du blant annet se på alenearbeid, og de ansatte har nok tid til å sikre korrekt og bruke hjelpemidler, forebygge sykefravær og mye mer. 

Systematisk HMS-arbeid

HMS er omfattende arbeid og ikke noe man kan skrive i ett enkelt blogginnlegg. Men selve essensen i HMS-arbeidet er at det skal foregå systematisk. Det betyr enkelt og greit at du hele tiden skal jobbe med og forbedre HMS-rutiner. Ingen forventer at du har et perfekt og feilfritt system fra første dag, men at du heller jobber hele tiden med å forbedre og justere på HMS-arbeidet.

HMS for små bedrifter

Du må for eksempel jobbe med at arbeidstidsbestemmelsene følges og opprettholdes hele tiden. Har du en bedrift hvor man daglig jobber for mye, må du vurdere å sette inn tiltak. Kanskje må du ansette en ny medarbeider? Jobber man på feil måte? Her er det mange veier som fører til Rom og det er ingen enkel fasit. Uansett skal leder alltid ha HMS i tankene hele tiden. 

Dette er heller ikke noe man kan overse. Har du en bedrift hvor det kun er deg som er ansatt må du faktisk tenke på HMS her også. Man må også jobbe med egen helse og sikkerhet. Har du en liten bedrift med 1 eller 2 ansatte skjerpes kravene ytterligere ettersom du da har et arbeidsgiveransvar. Du må da også ha en plan for vernearbeid. Enkelte bransjer krever faktisk et verneombud uavhengig hvor mange ansatte du har.  Har du over 5 ansatte har du ikke et valg om du ønsker verneombud eller ikke. Som leder kan du ikke selv ta på deg rollen som verneombud, så her må du finne noen ansette. Dersom ingen ønsker må de pekes ut og sendes på kurs. Dette er lovpålagt og noe du heller ikke kan overse. 

Det er lett å tenke på HMS som noe som har med sikkerheten å gjør. Riktig bruk av verneutstyr, stillaser ol. Det mange derimot glemmer er at du også skal jobbe systematisk med hvordan de ansatte har det. Trives folk på jobben? Er de stresset? Dette henger sammen med "vanlig" HMS. Både det psykiske, organisatoriske og det fysiske arbeidsmiljøet må jobbes med hele tiden. Alt henger sammen. En stresset ansatt som jobber alt for lenge kan fort gjør ting som er skadelig for seg selv eller andre. I verste fall kan man skade seg selv, andre og utstyr for mange millioner kroner. Har man en lastbil og sjåføren ikke følger hviletidsbestemmelsene og det oppstår en ulykke kan det bli svært problematisk og kostbart for en bedrift. De samme ulykkene kan også oppstå dersom den ansatte ikke trives på jobb og er stresset. 

Oppsummering

For å ha full kontroll på systematisk HMS er det viktigste du kan gjøre å starte med å kartlegge. Hvilke risikoer er det i akkurat din bedrift? Har bransjen din spesifikke krav du må forholde deg til? Må du ha verneombud, eller er det nok med en avtale om vernearbeid? Trives folk på jobben? 

Det finnes ingen fasit for hvordan du kan sikre deg at du overholder arbeidsmiljøloven når det kommer til HMS. Det er store variasjonen fra bedrift til bedrift og dette må du ha i bakhodet. En kontorjobb har andre risikofaktorer enn en håndverker. Det viktigste er at du jobber systematisk med HMS hele tiden for å forbedre, redusere risiko og har som mål at det skal være et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Her må man ha fokus på alle sider av arbeidsmiljøet. 

Når du har lagt en plan må de ansatte orienteres om dette. Du kan også skrive ned de viktigste tingene i en personalhåndbok. Gjerne involver de ansatte, verneombud og kanskje tillitsvalgte også når du jobber med HMS. Her er det viktig å få gode innspill hele tiden. 

Har du en liten bedrift og ønsker å få kontroll på det systematiske HMS-arbeidet så kan jeg gjerne hjelpe til med dette slik at du overholder alle regler og lover som må være på plass. 

Legg til kommentar

Kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå.