Hva er psykososialt arbeidsmiljø og hvordan kan du jobbe med dette i en liten bedrift?

Publisert den 1. oktober 2025 kl. 15:00

I denne teksten tar jeg for meg hva et psykososialt arbeidsmiljø er og hvordan du som driver en liten bedrift kan jobbe med dette for å sikre at du overholder lovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. 

Hva er det psykososiale arbeidsmiljøet?

Man skiller som regel mellom flere typer arbeidsmiljø og i her skal jeg kort forklare litt om det psykososiale arbeidsmiljøet. Dette er likestilt med blant annet det fysiske og er noe du må skal jobbe med systematisk med hele tiden. Dette er lovpålagt, så det er viktig å ha dette i bakhodet hver dag. Det psykososiale arbeidsmiljøet er som regel delt inn to underkategorier. I følge STAMI er det: "Psykologiske arbeidsfaktorer handler om opplevelse av arbeidssituasjon og arbeidsinnhold. Sosiale arbeidsfaktorer handler om det mellommenneskelige samspillet på jobb."

Kort sagt omhandler det faktorer som gjør at man trives psykisk og sosialt på jobb

Positive og negative faktorer

I et arbeidsmiljø skiller man videre mellom positive og negative faktorer. Teorien sier at har man nok positive faktorer kan dette virke mot de negative faktorene. Et eksempel er høyt arbeidspress og stress. Stress er i utgangspunktet ikke noe positivt, men kan jevnes ut dersom man har en tydelig leder og gode kollegaer. Målet er derfor ikke at man skal være fornøyd og glad hele tiden, men heller hvordan man håndterer de negative faktorene. Enkelte bransjer har mye stress i perioder, og andre perioder som er roligere. For eksempel er man kokk, er det nok mer enn nok stress og oppgaver å holde på med i julebordsesongen, men på julaften er det mindre å gjøre. Dette er helt normalt og normalt ikke noe som er problematisk så lenge man har et bevisst forhold til det. Har man derimot flere negative faktorer som trakassering, uklare roller og arbeidsoppgaver og ikke nok positive sider, vil det mest sannsynlig føre til sykmeldinger og et generelt dårlig arbeidsmiljø. 

Hva er konsekvensene av et dårlig psykososialt arbeidsmiljø? 

Jeg tror de fleste kan forestille seg konsekvensene selv. I følge arbeidstilsynet kan selvsagt det oppstå sykefravær, men også negative konsekvenser for den ansattes familie, venner, effektivitet og lignende. 

En annen effekt mange ikke tenker over er også at bedriften din kan risikere å få et dårligere rykte. Har man en konflikt på jobben, går man ikke rundt og snakker varmt om bedriften og anbefaler den videre. Særlig er dette problematisk for små bedrifter. I verste fall kan det føre til en konflikt som også får medieomtale. Da begynner det kanskje å koste ganske mye penger i tapt inntekt men også i færre kunder. Mange Googler en bedrift før man velger en kunde og leser seg litt opp. Det er derfor en svært god investering å ha kontroll på det psykososiale arbeidsmiljøet. 

Hvordan kan små bedrifter jobbe med det psykososiale arbeidsmiljøet?

Det enkle svaret på dette er å sørge for at alle ansatte trives, er trygge og har det fint på jobb. Man bruker ganske mange timer av døgnet på arbeidsplassen sin, så det å ha det bra når man er på jobb er alfa omega. Det er derimot ikke så enkelt som det høres ut som. Folk er forskjellige, ledere er forskjellige og hver bransje er forskjellig. Det er her man kan se på teorien rundt teamet. 

Psykososialt arbeidsmiljø

Teorien

Som nevnt tidligere er teorien en fin plass å starte. Alle bedrifter har nok noe negativt med seg, men det betyr ikke at det er en dårlig arbeidsplass. Tvert imot! Har man et bilverksted vil det nok være mye å gjøre og høyt arbeidstempo. Har man derimot fokus på gode pauser, stor grad av selvstendighet i arbeidet og lignende så er man på rett vei. Så husk alltid å ha nok positive faktorer som motvirker de negative!

Det er derimot ikke alltid dette fungerer. Foregår det trakassering eller mobbing tror jeg ikke det finnes i nærheten av nok mottiltak å sette inn for å gjøre opplevelsen bra for den som blir utsatt for dette. Oppstår det mobbing, har man i utgangspunktet allerede en konflikt og da er det avgjørende hvordan man håndterer  saken. Håndterer man en mobbesak raskt og skånsomt, vil dette også ordne seg som regel. Som leder i en liten bedrift har du derfor ansvar og er pliktig til å håndtere og ha en plan dersom det oppstår mobbing.

Ting du kan gjøre

Det er ikke noe hokus pokus å jobbe med det psykososiale arbeidsmiljøet. Det er derimot pålagt å jobbe systematisk med dette og ha en plan for hvordan håndtere ulike situasjoner. Så uansett hvor kjedelig det høres ut, må du ha en beredskapsplan og jobbe systematisk med HMS (se video: om systematisk HMS-arbeid) hele tiden. Som leder kan du starte med å ha dette i bakhodet hele tiden. Behandle de ansatte med respekt, vær rettferdig og hør på hva medarbeiderne dine sier. Har man arbeidsoppgaver med høye krav bør det også være fokus på at man har høy grad av selvbestemmelse for hvordan man utfører jobben. Videre bør man få anerkjennelse for jobben man gjør. Her har leder et stort ansvar.

Det er derimot ikke bare leder alene som bør ha et fokus på dette. Og ansatte seg i mellom bør være drillet til å ha arbeidsmiljø og bedriftskultur i bakhodet hele tiden. Si hei når folk kommer på jobb. Gi ros også ansatte og leder seg i mellom. Ta gjerne en lønningspils eller gå en liten tur i arbeidstiden med hele teamet og lignende. 

Kartlegging av arbeidsmiljøet

Som leder er du også pliktig til å kartlegge arbeidsmiljøet. Her er det ingen krav til hvordan du gjør det, men typiske eksempler er medarbeiderundersøkelser eller samtaler. Her kan det være greit å bruke en ekstern person dersom man skal gjennomføre samtaler. Det sikrer større grad av nøytralitet og ærlige tilbakemeldinger. Ikke alle ønsker å si fra om ting som ikke er bra til sin nærmeste leder. Man kan også sette ut en boks med anonyme tips til hva som er bra og dårlig på arbeidsplassen og lignende. Det er som sagt ingen formkrav til dette, men du er pliktig til å kartlegge og jobbe forebyggende hele tiden med arbeidsmiljøet. Vær også obs på at dersom du har et bra arbeidsmiljø, vil det også være større sjanser for at ansatte forteller deg mer og åpner opp. Det å bygge tillitt i teamet er nøkkelen til å lykkes med det psykososiale arbeidsmiljøet. 

Oppsummering

For å oppsummere litt om det psykososiale arbeidsmiljøet kan vi si at dette er en jobb du hele tiden må jobbe med. Det er ikke noe man avklarer på et møte også er det bra. Nøkkelen for å lykkes er å bygge tillitt, ha fokus på positive faktorer og en plan b dersom noe dukker opp (og det vil komme ting). Har du dette på plass har du kommet langt på vei. 

Psykososialt arbeidsmiljø

Så jeg anbefaler at man skriver ned alt i en personalhåndbok, lager rutiner for varsling og oppfølging og deretter jobber daglig med "god stemning". Kjør gjerne en medarbeidersamtale en til to ganger i året og husk å følg opp resultatet! Du kan også sende ut spørreskjema med jevne mellomrom for å måle "tilstanden" i arbeidsmiljøet fortløpende. 

Ønsker du at jeg hjelper bedriften din med gjennomføring av medarbeiderundersøkelser, personalhåndbok og en beredskapsplan er det bare å ta kontakt for en hyggelig og uforpliktende prat! Jeg kan hjelpe med alt du trenger når du skal ansette en medarbeider slik at du oppfyller aller lovkrav fra HMS-kurs, verneavtale og alt annet som er lovpålagt når du har ansatte!

Ta gjerne en kikk på hvordan jeg kan hjelpe bedriften din med ansettelser fra A - til Å. Ta gjerne quizen og last ned en gratis sjekkliste for alle ting du må huske på når du har ansatte!


Legg til kommentar

Kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå.