Personalhåndbok

Vil du raskt ha på plass en personalhåndbok som er enkel å forstå og lett å bruke? Her får du alt du trenger: hva det er, hva den bør inneholde, gratis grunnleggende mal, og muligheten til å oppgradere til en komplett, juridisk trygg løsning med løpende oppdateringer.


✔️Skreddersydd ✔️Trygghet ✔️Personlig støtte

Digital personalhåndbok

Utvalgte kunder jeg har hjulpet:

Hva er en personalhåndbok?

En personalhåndbok samler regler, rutiner og forventninger i virksomheten din din, både interne regler og norske lover, slik at både ledelse og ansatte vet hva som gjelder. Den gir forutsigbarhet, etterlevelse og kultur, og reduserer risiko for misforståelser og konflikter. Den skal sikre likebehandling.

Kort sagt: Personalhåndboken er en praktisk guide for bedriften din.

Se gjerne videoen her for punkter du må ha med i håndboka

Hvem trenger en personalhåndbok?

  • Startups og små bedrifter (1–30 ansatte): Når dere ansetter deres første medarbeidere eller trenger tydelige rutiner må man ha gode rutiner som er lett å finne.
  • Endringer: Er bedriften din i endring er det viktig å samle alle regler og retningslinjer på en plass. Er det vekst, nye arbeidstidsbestemmelser, fjernarbeid, hjemmekontor etc. Tydelige regler sikrer likebehandling. 

Tidlig er best: Jo før dere får en enkel og forståelig håndbok, jo lettere er det å bygge en god kultur og en profesjonell arbeidsplass. 

Dette bør være med som grunnleggende

  • Om virksomheten: formål, verdier, etikk
  • Arbeidshverdag: arbeidstid, fleksitid/hjemmekontor, utstyr
  • Permisjoner og fravær: ferie, sykt barn, egen sykdom, velferdspermisjoner
  • Lønn og goder: utgiftsdekning, reise, bonus/kompensasjon, firmabil/telefon
  • HMS og arbeidsmiljø: psykososialt arbeidsmiljømiljø, varslingsrutiner, ergonomi, verneombud
  • IT og sikkerhet: passord, personvern, e‑post/SoMe, datasikkerhet
  • Likebehandling og mangfold: diskriminering, trakassering, inkludering
  • Roller og ansvar: hvem kontakter man om hva, leder, HR osv.
  • Endringer og oppdateringer: hvordan oppdateres håndboken og hvordan varsles ansatte om endringer

Et lite tips til slutt: Skriv kort, konkret og i klart språk og sikre at alle lovkrav er korrekte.

Gratis mal

Last ned en gratis mal for å komme i gang selv. Fyll ut skjema så får du tilsendt på mail:

Kjøp ferdig løsning (abonnement)

Dersom du ikke ønsker å lage innholdet selv eller er usikker på hvilke lover og regler du må ha med kan du kjøpe digital personalhåndbok her. 

Med abonnement får du blant annet: 

  • En kvalitetssikret juridisk og lettlest håndbok
  • Få på plass alt som er lovpålagt
  • Løpende oppdateringer ved regelendringer
  • Skreddersydd for din bedrift (interne retningslinjer)
  • Tilgjengelig på app både på PC og mobil!
  • Support fra HR‑rådgiver ved behov både på telefon og mail
Coperando - HR for små bedrifter og startups

Dette er løsningen for deg som vil ha full trygghet og frigjøre tid til andre oppgaver. Du trenger ikke tenke på noe annet enn et oppstartsmøte hvor jeg får nødvendig informasjon. Alt av lover, regler, logoer og lignende vil være på plass uten at du trenger gjøre noe. 

Priser:

Kr 719/måned - alt er inkludert

Spar penger med bindingstid:

  • 6 måneder: Kr 679/mnd

  • 12 måneder: Kr 639/mnd

Varslingsansvarlig:

Mot et tillegg i prisen på kr 30 per ansatt kan jeg brukes som varslingsperson. I små bedrifter er det ofte leder som må gjøre alt selv, men det kan ta tid og være ugunstig med tanke på habilitet. Jeg sikrer derfor nøytralitet og at rutiner følges dersom det blir en varslingssak. Det er lovpålagt å oppgi varslingsperson

Hvor raskt får jeg personalhåndboka?

Normalt innen 2-3 virkedager etter vårt møte hvor vi kartlegger dine interne regler. Det er forbehold om noe ekstra tid dersom det er mye som skal legges inn. 

Hva skjer når arbeidsretten endres?

Vi oppdaterer automatisk alle håndbøker. Du får beskjed om endringer som påvirker deg og det vil være et eget felt for "nyheter" som kan være relevante.

Hva hvis vi har spesielle regler i vår bransje?

Vi skreddersyr håndboka til din bedrift og bransje. Du forteller om interne regler, vi ordner resten.

Er support inkludert?

Ja! Ring, send e-post eller book digitalt møte når du trenger hjelp. Ingen ekstra kostnader.

Hva er oppstartskostnaden?

Normal oppstartskostnad er 3999 kroner eks MVA. Denne prisen kan derimot diskuteres opp mot behov og hvor lenge du ønsker å ha personalhåndbok. Denne kostnaden er tenkt å dekke tilganger til alle ansatte, onboarding, enkel opplæring og selve arbeidet med å skreddersy. 

Er personalhåndbok lovpålagt?

Nei det er ikke lovpålagt. Det er derimot en del ting du er pliktig å ha skriftliggjort slik som varslingsrutiner, likestilling og inkludering, sykefravørsrutiner med mer. Det er derfor lurt å samle alt som skal være skriftlig i en håndbok. 

Hvor lang bør en personalhåndbok være?

Den bør være så kort som mulig, men så lang som nødvendig. Det er derfor ingen fasit, og interne regler, størrelsen på bedriften og lignende vil påvirke innholdet og lengden. 

Ta kontakt for en uforpliktende gjennomgang!

Book en gratis konsultasjon og få:

-Kartlegging av dine behov

-Demo av systemet og hvordan det virker

-Få svar på spørsmål du måtte ha

-Helt uten forpliktelser, bare en hyggelig prat!

Personalhåndbok

Eller last ned en helt gratis mal slik at du kan gjøre jobben selv:

Ønsker du å lese mer om hvorfor du bør ha en digital personalhåndbok? Les blogginnlegget!

Les gjerne også innlegget om hva den bør inneholde her.