HMS og internkontroll er noe alle bedrifter, store som små, er pålagt å jobbe med på en systematisk måte. Her skal jeg kort forkalre litt mer om teamet og hvordan du som bedriftsleder i en liten bedrift eller startup kan sikre at du etterlever alle lover og regler. Se gjerne videoen for en mer utdypende forklaring og praktisk tilnærming til HR og HMS!
Hva er HMS?
HMS betyr helse, miljø og sikkerhet. Det er selve grunnmuren i det norske arbeidslivet og en svært viktig del av den daglige driften. Det er mange lover og regler du må forholde deg til og det er også en plikt til at du skal jobbe med HMS systematisk. Det innebærer at mye skal skriftliggjøres, vurderes, endres på og evalueres hele tiden. Dette er noe som inngår i såkalt "internkontroll". Har du ansatt deg selv i et AS må du også jobbe med dette (det er litt mindre krav, men uansett noe du må forholde deg til).
Hva må man jobbe med innen HMS?
Det korte svaret er at du skal jobbe hele tiden med helse, miljø og sikkerhet. Det være seg alt fra forebygging av sykefravær, risikovurderinger, vernearbeid, varslingsrutiner og mye mer. Det er også en del ting som ikke direkte er påvirket av HMS, men fortsatt er lovpålagte oppgaver slik som feriepenger, pensjon osv. Selv om det ikke direkte handler om HMS, er det noe som påvirker arbeidsmiljøet om det gjøres feil eller ikke gjøres i det hele tatt. Jeg vil derfor anbefale at absolutt alle bedrifter tar denne oppgaven på største alvor. En ting er arbeidsmiljøet, men en annen ting er dersom du blir tatt i tilsyn. Du kan få bøter, stans i driften din eller i verste fall bli straffeforfulgt. Det er derfor svært unødvendig å risikere dette. Så mitt tips: Ha kontroll på alle lovpålagte oppgaver innen HR og HMS slik at du får en mer profesjonell bedrift, tiltrekker deg kunder og sparer deg for mye tid og krefter på unødvendig papirarbeid! God HR og HMS er en av de beste forsikringene du kan ha!
Hvordan jobbe med HMS?
Hvordan er det vel ingen fasit på. Her kan du lese litt generelt om HMS for å få en pekepinn. En start er derimot å få på plass et HMS-system. Arbeidstilsynet har en guide du kan bruke dersom du ønsker å lage det selv. En annen mulighet er å kjøpe et HMS-system som hjelper deg. Når du har et HMS-system starter den virkelige jobben. Mye må være skriftliggjort. Jeg anbefaler at man skriftliggjør det meste i en personalhåndbok slik at det er lett å slå opp i og at alle ansatte har tilgang til interne regler og de viktigste lovkravene. Ellers bør man ha faste møtepunkt gjennom hele året slik at det faktisk jobbes aktivt med dette. Det er liten vits i å ha et HMS-system på et dokument på PCen som aldri brukes. Det er her vilkåret kommer om at det skal jobbes systematisk hele tiden.
Videre anbefaler jeg at man har mest mulig standardisert og korrekt slik som arbeidsavtaler. Her er det såpass mange krav som gjelder at man ikke bør være for kreativ. Tommelfingerregelen er at du kan avtale ting som er bedre enn loven, men aldri dårligere enn loven. Så en god mal for arbeidsavtaler er noe som bør ligge til grunn blant annet.
Videre må du ha en beredskapsplan. Her må du se på hvilke ting som er relevant for akkurat din bedrift. Jobber du som fjelloppsynsmann er det helt andre risikoer du må vurdere i forhold til en som jobber på kontoret. En mal er derfor ikke nok, men hjelper deg på vei!
Det er mange ting du må ha kontroll på, så det viktigste er at du har det skriftlig, at det jobbes hele tiden med det og at du sikrer medvirkning fra de ansatte. Skal du ha verneombud, så skal det være en person som er valgt av de ansatte. Her kan man ikke som leder gå inn i rollen som verneombud.
Videre så har man mer abstrakte krav som å jobbe forebyggende med sykefravær. Nok en gang er dette noe hver bedrift må se på. Målet kan godt være 0% fravær, men det er nok ikke veldig realistisk. Men gode mål er viktig og de må være skriftlige. Og hvordan man jobber forebyggende med sykefravær er noe som omfatter hele arbeidsmiljøet. Høyt fravær gir mer jobb på andre, noe som igjen gir mer overtid, som kan føre til utbrenthet som igjen kan føre til mer fravær. Og jeg mener at å kun se på det fysiske ikke er nok. Tunge løft, kjemikalier, sikring av stillas osv er selvsagt også en viktig del av HMS-arbeidet, men vel så viktig er det psykososiale arbeidsmiljøet (som for øvrig skjerpes inn fra 1. januar 2026). Trives folk, har man lavt stressnivå og generelt god stemning på jobben vil dette også redusere fravær.
Hvordan løser man alt dette?
Som du ser er det mange ting du må tenke på og jobbe med hele tiden. Og siden du først er kommet på nettsiden min så har jeg nå lansert et enkelt og rimelig HMS-system med både personalhåndbok og HMS-håndbok (selvsagt tilgjengelig på app), avviksrapportering, maler og guider og mye mer! Dette er spesielt egnet for små bedrifter som ikke har egen HR/HMS-person.
Det som gjør systemet mitt litt annerledes er at du får tilgang til hjelp fra meg i vanskelige eller tidskrevende saker. Har du en oppsigelse eller kanskje en bestridelse av sykmelding og er usikker på hvordan du går fram? Eller kanskje du skal ansette noen eller skal gjennomføre en medarbeiderundersøkelse og ønsker hjelp? I premiumpakken får du med 12 timer med rådgivning fra meg. Det betyr at du ikke står alene i krevende eller tidkrevende saker. I premium får du også rapporter som jeg lager som viser hva du gjør bra og hvor du må forbedre deg og jobbe videre. Her vil jeg hjelpe deg på veien! Alt dette uten ekstra kostnad og til fast pris hver måned! Du får derfor et HMS-system, personalhåndbok og menneskelig hjelp til en forutsigbar pris.
Om dette høres ut som noe for deg er det bare å ta kontakt eller lese mer her.
Legg til kommentar
Kommentarer