Som noen kanskje har lagt merke til har jeg startet med søkemotoroptimalisering, eller såkalt SEO. Årsaken er enkelt og greit at dette er noe jeg trives å jobbe med samtidig som det er en del sammenhenger med HR og drift du kanskje ikke har tenkt på. Særlig i små bedrifter er det viktig å tenke helhetlig. Man har ikke nødvendigvis folk eller penger til det ene eller andre. Det å ha en helhetlig strategi er derfor noe man som leder selv må ta tak i.

Den første og mest innlysende sammenhengen mellom HR og SEO er rekruttering. Det å få hjemmesiden din synlig for potensielle nyansatte er gull verdt. Rangerer bedriften høyt på Google vil det automatisk tiltrekke interesse fra folk. Det er viktig å ha en strategi på bruken av nøkkelord dersom du vet at du i framtiden kommer til ansette noen. Har du en synlig hjemmeside som er optimalisert for Google vil den gjøre mye av de tunge løftene i bakgrunnen.
Det er ikke dermed sagt at det kommer til å renne inn med jobbsøknader bare for at du har en optimalisert nettside, men hver gang noen besøker siden din (som det er større sjanse for dersom du har en god SEO) vil dette bygge opp en merkevareforståelse i hodet til den potensielle nye kandidaten. Det neste er at dersom du skriver en stillingsannonse på feks. Finn, så bør man også benytte nøkkelord som er koblet sammen med bedriften din. Det gjør det enklere for de som ikke er aktive arbeidssøkere å finne bedriften din. Dersom noen Googler "Dataingeniør i Oslo" bare for å se hva som finnes i markedet, ønsker du at nettopp din bedrift blir synlig.
Det neste punktet jeg mener er viktig er bedriftskultur og en optimalisert nettside. SEO handler mye om å bygge autoritet og tillitt. Google tar også hensyn til kundeanmeldelser, delinger og engasjement. Dersom ansatte trives på jobb, vil dette ofte smitte over på kundene. Jeg hadde selv en elektriker på besøk etter mye om og men. Først ringte de kvelden i forveien og sa at de hadde kurs, så avtalen vår måtte forskyves. Når den nye avtalen ble forskjøvet kom ikke elektriker pga . sykdom. Dette resulterte i en stresset kar som kom på besøk og jobben var så som så gjennomført. Tenk deg selv at du har en elektriker på besøk som er sur og stresset. Det blir slurvete jobbing fordi han må videre, har sovet dårlig på grunn av en konflikt på jobben og det hele resulterer i et halvveis gjennomført jobb. Det er ikke sikkert bedriften din får en veldig god omtale. Dette legger Google merke til og du får dårligere rangering. Så det å fokusere på sykdom, bedriftskultur og et bra arbeidsmiljø er i aller høyeste grad med på å styrke synligheten og omdømmet til bedriften din. Videre kan et bra arbeidsmiljø bidra til at ansatte deler mer fra bedriften på sosiale medier. "I dag hadde vi samling på jobben og det var så gøy", eller at noen skriver gode omtaler om bedriften din på Jobbi feks. Dette er ikke bare god omtale, dette er også god SEO!
Det neste henger litt sammen med avsnittet ovenfor, men HR/leder og SEO har også en sammenheng med å skaffe kunder. Har du bygget en solid og bærekraftig kultur på jobben gjør det at det er mye større sjanser for at en kunde velger akkurat din bedrift. Leder har ansvaret for at de ansatte trives på jobb og at man har trygge rammer. Tydelig rollefordeling er en del av jobben til HR. Dette gir også god synlighet på nettet. Bedriftskultur skal utarbeides på alle nivåer. Man skal være stolte av å jobbe i bedriften uansett hva man jobber med. Dette smitter over på andre. Har man en fornøyd ansatt er det mye større sannsynlighet for at man snakker bra om jobben sin også når man er ute på pub feks. Jeg har selv tatt en øl med en som var stordirektør i et nederlandsk firma uten å vite om det før etterpå. Treffer man en potensiell kunde kan det være at vedkommende tar en kikk på nettsiden din i etterkant. Er det tydelig skrevet hva bedriften din leverer, den er lett å finne på Google osv så er det større sjanse for at vedkommende får interesse i å handle fra nettopp din bedrift. Plutselig har du en ny kunde fordi en av dine ansatte trives på jobb!
Til slutt er det noe med tidsaspektet. Du som leder har mye å gjøre, det er dumt om sykefravær og konflikter tar fokus bort fra strategisk markedsføring. Denne er innlysende, men verdt å nevne som en bonus. Har man rusk i maskineriet i bedriften tar det fokus bort fra andre oppgaver som skal gjøres. Enkelt og greit handler dette om å frigjøre kapasitet. I stedet for å bruke timevis med arbeidskontrakter, Excel-filer og lignende er det viktig å ha gode systemer som gjør denne jobben enklere. Har du i tillegg en god SEO-optimalisert nettside, gjøres mye av de tunge løftene i bakgrunnen. Du får da frigjort tid til de oppgavene som handler om å skaffe kunder.
Oppsummert så kan man si at både SEO (søkemotoroptimalisering), HR og drift henger veldig tett sammen. Det ene utelukker ikke det andre. Det å ha gode rutiner, et bra arbeidsmiljø og et motivert team er med på å styrke synligheten din både hos Google og også hos AI-motorer. Dette vil igjen vises på bunnlinja når det fører til nye kunder. Framstår bedriften din profesjonell både på nett, hos de ansatte og hos leder, bør dette til syvende og sist være en del av markedsføringsstrategien din.
Trenger du hjelp med HR, drift eller SEO? Ta kontakt så tar vi en hyggelig prat!
Legg til kommentar
Kommentarer