Jeg skal her skrive noen tanker og tips til hvordan en liten bedrift eller oppstartsbedrift kan komme i gang med HR. Det er ingen fasit på hvordan man skal gjøre dette, men jeg skal nevne en mulig framgangsmåte jeg synes er bra.
Innledning
Først av alt må man stille seg spørsmålet: Hvilke problemer skal jeg løse, hvilke behov dekkes og til hvilken pris?
Det er viktig å kartlegge behovet for sin egen bedrift og det er viktig å vite hvor man skal begynne. Noen kjente problemer er at man bruker mye tid på personaladministrasjon og det er vanskelig å holde seg oppdatert på lover og regler. Videre kan dette gi mer fornøyde ansatte, redusere fraværet og øke produktiviteten og effektiviteten.
Så, hvor bør man starte hvis man har en liten bedrift eller startup og ønsker HR-tjenester?
For store bedrifter er framgangsmåten helt annerledes enn om man ønsker HR i små bedrifter eller startups. Store bedrifter har gjerne ikke bare en HR-ansatt, men en egen avdeling, omfattende system og et stort byråkrati. Jeg skal derimot fokusere på HR for små bedrifter og startups. Mange har et begrenset budsjett og kan ikke nødvendigvis investere like mye i egen HR-avdeling. Jeg mener derfor at man bør starte på motsatt ende av hva store bedrifter må gjøre.
Framgangsmåte
- Man bør etter min mening starte med å skaffe seg et HR-system. Årsaken til dette er at man da får samlet alle ansatte i et eget datasystem fra starten av. Mange benytter excel, papir, word osv for å holde oversikten over ferier, fravær, utstyrslister osv. Har man et eget HR-system har man alt samlet på ett sted. Allerede her vil ting bli mer effektivt. Et HR-system bør også kunne kobles opp mot regnskapsprogrammet, altinn osv slik at alt “henger sammen”. Det gjør det enklere å ha full oversikt dersom HR, lønn og altinn er koblet sammen. Og man slipper bruke tid på å lete etter ting, holde oversikt over oppfølgingsplaner, utstyrsliter osv.
- Det neste man bør se på er hvordan man setter opp systemet og hvilke roller man skal tildele. Her er det mange muligheter og ingen fasit. Det er hensiktsmessig at daglig leder har alle tilganger uansett. Dette gir arbeidsgiver god oversikt over alt av fravær, ferie, medarbeidersamtaler osv samlet i ett system. En annen variant er at man sammen med daglig leder også gir tilgang til en dedikert HR-person. Det bør være en person som kan svare ut om de fleste saker og ting, organisere ferier, saksbehandle, være rådgiver og lignende. Man bør være obs på at HR-personen ikke er for tett på de ansatte dersom det oppstår konflikt, sykdom eller andre ting som kan påvirke arbeidsmiljøet. Dette gjelder forsåvidt også ved en medarbeidersamtale. Det kan være vanskelig å betro seg til en god kollega og man skal tross alt jobbe sammen selv om det har vært en konflikt. Man bør derfor ha en god rolleforståelse dersom man velger å bruke en egen ansatt man allerede har til å håndtere HR. Har man ikke en egen person som kan jobbe i HR-systemet bør man vurdere å ansette noen eller leie inn kompetansen man trenger. Så vidt jeg vet er Coperando AS den eneste bedriften i Norge som er spesialisert innen HR for små bedrifter og oppstartsselskaper. Da får man en nøytral part som ikke påvirker de andre ansatte og det sikrer likebehandling av alle sammen. Innleid HR kan derfor ta seg av alt (nesten alt) av personaladministrasjon på en profesjonell måte. Prisen vil også være på et helt annet nivå enn å måtte ansette en egen HR-medarbeider. Det er heller ikke sikkert en liten bedrift har behov for en egen ansatt for å håndtere oppgavene som er i HR-systemet.
- Du har nå fått et eget HR-system og funnet en egen HR-person som kan ta seg av den daglige driften. Hva nå? Målet er jo å spare tid, effektivisere driften, holde orden på lover og regler og forbedre arbeidsmiljøet. Det å spare tid og effektivisere er nå under kontroll. Du har en egen person som drifter den daglige personaladministrasjonen og frigjør tid til daglig leder. Det neste man da må se på er hvordan skal man ha kontroll på lover og regler? Store bedrifter har gjerne egne jurister eller leier inn dyr advokathjelp når dette trengs. Dette er ikke nødvendigvis hensiktsmessig eller økonomisk holdbart for små bedrifter eller startups. Et godt HR-system tilpasser seg derimot en del lover og regler. Prøver man å legge inn 30 egenmeldingsdager på rad vil systemet automatisk stoppe dette. Dette gjelder også kontrakter. Det er stadig nye krav til innholdet i kontraktene, og et HR-system vil ofte ha maler som gjør at alle punkter blir med (et bra HR-system bør forresten også ha mulighet til å signere kontraktene digitalt). Man kan også ha en digital personalhåndbok som følger interne regler. Her kan man bruke maler, men jeg anbefaler å skrive de om slik at det blir skreddersydd akkurat din bedrift. Videre bør man ha varslingsrutiner i systemet og noen som følger opp. Igjen, her er det en stor fordel med en egen person som ikke er tett på arbeidsmiljøet. Selv daglig leder kan bli for nær dersom man sender inn varsel om uønskede hendelser. Blir det konflikt er det også mange som leier inn advokat. Min erfaring er at konflikter best løses uten advokat. Har man jurist som skal håndtere saken bærer konflikten ofte preg av en “rettssak”. Man ender opp med å legge fram beviser og forsvare seg selv. Dette er etter mitt skjønn en svært ineffektiv måte å håndtere en personalsak på. Det å heller fokusere på dialog og finne løsninger er ofte mer effektivt, “mildere” for arbeidsmiljøet og ender ofte bedre. Jeg skal ikke avskrive advokathjelp i enkelte saker, men de aller fleste personalsaker handler ikke om paragrafer og kan best løses uten jurister.
- Det siste punktet er hvordan kan dette forbedre medarbeidertilfredsheten? Små bedrifter og oppstartsselskaper fokuserer ofte lite på dette punktet på grunn av manglende tid og ressurser. Dette har jeg full forståelse for ettersom man er veldig avhengig av at alle er til stede og man merker fort dersom en eller to personer er borte. Hva med å rett og slett leie inn en person som kan utarbeide en plan for dette? Selv om det ikke er relevant der og da, er den langsiktige effekten stor. Har du en plan for å holde sykefraværet nede? Har du gjort nok risikovurderinger dersom en konflikt skulle oppstå? Har du fokus på bedriftskultur? Gir du nyansatte nok tid til å bli kjent med bedriften og retningslinjer? En HR-person kan hjelpe deg her. Det å sette seg ned å lage planer for hvordan man skal redusere fraværet for eksempel kan ta mye tid og krefter. Det samme gjelder tiltak for å forebygge konflikter, fokusere på bedriftskultur osv. Coperando AS kan hjelpe din bedrift med slike ting også. Vi jobber i bakgrunnen med dette, kommer med forslag som daglig leder må se gjennom, vi reviderer og til slutt har du en plan for å redusere fraværet! Dette uten at det koster deg nevneverdig med tid og ressurser.
- Og helt til slutt har jeg lyst til å si at man må ha en app hvor alt er samlet. Dette har ingen betydning for arbeidsmiljøet eller noe, men er stilig og praktisk. Man har med seg mobilen hele tiden, så hvorfor ikke ha med seg alt av personalhåndbøker på farten, man kan registrere ferie i sofaen eller sende spørsmål om opptjeningstiden på egenmelding til en HR-person og få svar raskt når man er ute og lufter hunden. Alt i en egen app!
Oppsummert er dette en framgangsmåte til å implementere HR for små bedrifter og oppstartsselskaper som jeg synes er fornuftig. Dette er ingen fasit, men en mulig framgangsmåte. Start med et bra HR-system, få en egen person til å ta seg av den daglige personaladministrasjonen og saksbehandlingen og holde deg oppdatert på lover og regler, la en egen person ta seg av de vanskelige sakene, sykefraværsoppfølgingen og medarbeidersamtalene. Du vil også få hjelp til å legge strategier og være føre var dersom noe skulle skje. Det kan også være godt å ha en makker dersom man lurer på noe. Og man må ha en app. Dette gjør ting mye enklere og stiligere for alle ansatte.
Velger du Coperando AS får du alt av HR-tjenester for små bedrifter og startups som jeg har nevnt ovenfor.
Har du lyst til å komme litt i gang er du velkommen til å laste ned vår guide til å håndtere sykefravær helt gratis!
Legg til kommentar
Kommentarer